Aankoop auto-laadpunt in 2020
In de aanloop naar de levering van de elektrische auto had ik in het late voorjaar van 2020 al een 3-fase laadpunt laten installeren en onze elektrische aansluiting van de woning laten verzwaren van 1 x 25A naar 3 x 25A. Daarmee zou het laadpunt in staat zijn om de auto op te laden met een vermogen tot 3 x 15A (ofwel omgerekend ruim 10 kW) terwijl er dan nog voldoende capaciteit over zou zijn voor de rest van de woning, ook als er daar tegelijkertijd ook andere elektrische verbruikers aan zouden staan. Ik had zelfs bij de renovatie in 2017/2018 al rekening gehouden met de mogelijkheid dat er ooit een laadpunt zou moeten komen en een mantelbuis laten aanleggen van de meterkast naar de meest waarschijnlijke plek voor zo’n laadpunt.
Het gekozen laadpunt, de MyEnergi Zappi, heeft een aantal handige functies die de doorslag gaven bij de aankoop. Om te beginnen: load balancing. Dat houdt in dat het laadpunt constant in de gaten houdt hoeveel vermogen er in de woning wordt gebruikt. Als er tegelijkertijd meerdere grotere verbruikers actief zijn (bijvoorbeeld naast het opladen van de auto ook de waterkoker, wasmachine en afwasmachine) dan zal het laadpunt het vermogen dat naar de auto gaat reduceren of desnoods zelfs het opladen van de auto pauzeren, om te voorkomen dat het totale vermogen dat door de hoofdzekeringen gaat te hoog wordt.
Bovendien beschikt de Zappi over een Eco, en een Eco+ stand. Deze standen zijn van belang als er zonnepanelen zijn die elektriciteit opwekken.
De Eco stand houdt in dat de auto minimaal op de laagst mogelijke snelheid wordt opgeladen, 1.2 kW over 1 fase. Als het laadpunt echter via de meetspoelen op de hoofdaansluiting constateert dat er elektriciteit naar het net dreigt te worden teruggeleverd, dan wordt de laadsnelheid naar de auto verhoogd, precies zoveel dat er per saldo niets wordt teruggeleverd. Dit wordt continue in de gaten gehouden en aangepast. Op die manier wordt er maximaal aan ‘zelf-consumptie’ gedaan, terwijl het opladen van de auto toch blijft doorgaan.
De Eco+ stand gaat nog een stapje verder. Er wordt nog steeds voortdurend in de gaten gehouden of er elektriciteit wordt teruggeleverd van de zonnepanelen naar het net. Het laadpunt wacht tot er voldoende “overschot” is om de auto te gaan opladen met alleen maar zonne-energie. Zodra zich zo’n situatie voordoet, wordt het opladen van de auto geactiveerd. Als er een wolk voor de zon schuift, of als er in de woning meer elektriciteit wordt gebruikt, dan stopt het laden tijdelijk, net zo lang tot er weer voldoende overschot beschikbaar is. Het is zelfs instelbaar hoeveel procent “groen” de oplaadstroom moet zijn.
Dit hele verhaal over slim laden met zonne-energie werkt natuurlijk alleen als er ook daadwerkelijk zonnepanelen zijn. En in juli 2020 hebben we dan ook 15 zonnepanelen laten plaatsen.